Teknologi og digitalisering

Oppnå bedre resultater på Google søk

Google Search Console er en gratis tjeneste som kan gi deg mye verdifull informasjon om nettsiden din og brukerne som besøker deg. Man får blant annet informasjon om søketrafikk, tekniske statusoppdateringer og crawl data som kan hjelpe deg å holde nettstedet ditt synlig så raskt og ofte som mulig.

Før man kan begynne å ta i bruk Google Search Console må man gjennom følgende steg:

Steg 1: Hvordan kobler man nettsiden til Google Search Console?

Bruk en Google-konto og logg inn på Google Search Console. Trykk på “legg til område og kopier og lim inn nettsiden du ønsker å overvåke.
Deretter vil det komme opp en boks som forteller deg at du må bekrefte eierskap av den valgte nettsiden.

Jeg personlig valgte å legge en HTML-tag på startsiden min.

Slik gjør du det:

1. Kopier taggen som vises i den hvite ruten.

2. Gå inn på nettsiden din og klikk på utseende (apperance) -> redigering (editor) -> tematopp (theme header)

3. Lim inn taggen idelen. Pass på at du limer den inn mellom der det stårog.

Husk å trykk på oppdater før du går tilbake på Google Search Console for å bekrefte eierskapet!

Du kan også velge å bekrefte eierskapet ved hjelp av din Google Analytics- eller Google Tag Manager konto.
Om du har gjort dette riktig vil du få en e-mail fra Google Search Console Team, og kan dermed gå videre til steg 2.

Steg 2: Angi et foretrukket domene

Her skal man velge om Google skal bruke “www” eller “ikke-www”-versjonen av nettstedet ditt.

Slik gjør du det:

1. Gå inn på Google Search Console.
2. Klikk på tannhjul-ikonet i høyre hjørnet, deretter “innstillinger for nettstedet”.

3. Her kan du velge foretrukket domene.

Hvilket av de to foretrukne domenene du velger, vil ikke ha noe påvirkning på din SEO (søkemotoroptimalisering). Så her kan du velge det du synes ser best ut.

Nå tenker du kanskje: Hvorfor har dette noe å si?
Den versjonen du velger her, er den som vil vises i søkeresultatene. Hvis du velger www-versjonen, vil den dukke opp som det i søkeresultatet.

Hvis du velger å ikke ha et foretrukket domene kan det være at Google behandler domenet som separate henvisninger til separate-sider. Derfor er det viktig at du velger en av delene!

Steg 3: Velg geografisk målretting

Google gjør en god jobb når det gjelder å finne ut hvilket land ditt nettsted er målrettet mot. Det gjør de ved å se på:

  1. Din ccTLD (for eksempel .no for norske nettsider).
  2. Adressen som er oppført på nettsiden din.
  3. Serverplasseringen din.
  4. Landet du får mest “backlinks” fra.
  5. Det språket innholdet ditt er skrevet på

Jo mer informasjon du gir Google, jo bedre er det. Derfor kan det være lurt å velge geografisk målretting på Google Search Console. Dette steget gjelder mest for de som har .com og .org da disse to er generisk toppnivådomene. Man kan da hjelpe google med å finne ut hvilket land som er viktigst å nå for nettsiden din.

Har man et landskodet toppdomene (som for eksempel .no eller.se) er det allerede knyttet til en geografisk region og du får dermed ikke mulighet til å spesifisere hvilket land du ønsker å nå.

Har du .com eller .org kan du følge disse enkle stegene:

  1. Gå inn på Google Search Console
  2. Under søketrafikk klikker du på noe som heter internasjonal målretting
  3. Deretter trykker du på “Land”
  4. Velg landet du ønsker å nå.

Steg 4: Koble Google Analytics til Google Search Console

Det er en enkel måte å få søkeorddataene på, og det er å koble Google Analytics til Google Search Console-kontoen din.

Slik gjør du det:

1. Gå inn på Google Analytics kontoen din, og klikk deretter på “Administrator”-knappen nederst på menyen til venstre.

2. Klikk på “områdeinnstillinger”

3. Skroll deg nedover siden til du finner “Juster Search Console” og klikk på den

4. Trykk deretter på “legg til”

5. Deretter vil det dukke opp en ny side, og her trykker du “lagre”.

Når dette er gjort, skal Google Analytics kontoen din være knyttet til din Google Search Console.

Steg 5: Sjekk etter sikkerhetsproblemer

Sjekk om du har noen sikkerhetsproblemer som kan skade nettsidens SEO. For å gjøre dette, klikker du på “sikkerhetsproblemer” som ligger på menyen til venstre.

Vanligvis vil det ikke dukke opp noen sikkerhetsproblemer, men det er verdt å sjekke det i tilfelle.

Steg 6: Legg til nettkart

Hvis du har en liten nettside, trenger du nødvendigvis ike å legge til nettkart på Google. Har du derimot en større nettside, er dette viktig. Uansett om du har liten eller stor nettside – skader det ikke å legge til nettkart.

Slik gjør du det:

1. Last ned en “plugin” som heter Yoast på wordpress.

2. Når du har gjort dette, går du inn på Yoast. Klikk på “features” og sørg for at XML sitemaps står på “on”

3. Klikk på spørsmålstegnet ved siden av XML sitemaps og deretter på linken “See the XML sitemaps”.

4. Kopier den koden som står etter nettsideadressen din

5. Deretter går du tilbake til din Google Search Console-side.

6. På menyen til venstre klikker du på sitemaps/nettkart.

7. Lim inn URL koden under “legg til et nytt nettstedkart”

Google vil gi beskjed om noe går galt i fremtiden!

Kilder:
https://backlinko.com/google-search-console

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *