Teknologi og digitalisering

Er netthandel grunnen til butikkdød?

Handel på nett har økt betraktelig de siste årene, og det kan se ut som det bare vil fortsette å øke i årene fremover. Er dette grunnen til at fysiske butikker forsvinner fra markedet? En av de store kjedeaktørene i handelsnæringen mener at dårlig service over mange år er hovedårsaken til at fysiske butikker sliter, og at det er tullete å legge skylden på økt netthandel. 

Netthandel får skylden for butikkdød

I dag er det flere aktører som sliter med omsetningen, spesielt i fysiske butikker. Mange skylder på at økt netthandel ødelegger for den fysiske butikk, nettopp fordi det er så lett tilgjengelig og man slipper å forlate hjemmet. Vi lever i et samfunn hvor vi ikke har nok timer i døgnet til å rekke alt vi skal. Ved å handle på nett, vil man både spare tid og energi. Muligheten til å handle døgnet rundt uansett hvor man er, fører til at flere velger å handle på nett fremfor å kare seg ned til den fysiske butikken. Men er netthandel hovedgrunnen til at fysiske butikker går konkurs? 

At fysiske butikker går konkurs kommer ikke hovedsakelig av økt netthandel, men dårlig lederskap. Butikkdød er ikke et nytt begrep. Fysiske butikker har nemlig sunket jevnt siden 2008, og slik vil det fortsette om ikke ledelsen i en hver bedrift tar tak. Mange butikker forsvinner, men samtidig kommer det nye butikker på markedet. Så hva legger man i dårlig lederskap? Dårlig lederskap kommer blant annet av manglende gjennomføringsevne. Fra det å forstå, til å faktisk klare å gjennomføre kan være utfordrende for mange ledere. Uten gjennomføringsevne får man heller ikke de resultatene man ønsker. Mange ledere velger å holde seg til den samme gamle forretningsmodellen nettopp fordi den er trygg. Den er trygg helt frem til man blir presset opp i et hjørne og blir tvunget til å gjøre drastiske endringer i bedriften, men da kan det være for sent. 

Hva kan ledelsen gjøre?

Det å forstå kundene og deres behov er en viktig faktor for at kunden skal velge deg og ikke konkurrenten. Det er viktig å ha en tett dialog med kunden for å, ikke bare tro, men vite hva de ønsker. Mange av dagens ledere tenker mer på kostnader, enn kundenes behov. Velger man bort kundetilfredshet, vil dine potensielle kunder gå til andre som kan tilby bedre tjenester eller produkter. Uten kunder, vil man heller ikke få noe omsetning. Det kan være en god ide å overvåke kundetilfredsheten på for eksempel sosiale medier. Da er det viktig å ta til seg både de positive og negative omtalene om din bedrift slik at du som leder vet hva som har blitt gjort riktig og hva som må tas tak i. 

En annen viktig ting er gjennomføringsevne. Det hevdes at man som leder skal bruke 30% på strategi og 70% på gjennomføring, og derfor er gjennomføringsevne en av lederens viktigste egenskap. Som nevnt tidligere oppnår man ikke gode resultater uten gjennomføringsevne. Ting må skje, og det må være en drivkraft i organisasjonen. Samtidig må lederen tørre å gå utenfor komfortsonen og ta de risikoene man har råd til å ta. 

Motiverende ansatte spiller også en stor rolle. Det å føle at man tar del i et fellesskap som jobber mot samme mål, har en stor sammenheng med de resultatene som oppnås i bedriften. Ledere som kontinuerlig jobber med å få de ansatte rundt seg til å vokse, vil trolig oppnå bedre resultater enn hos ledere som kun fokuserer på at bedriften skal vokse. 

 

En kombinasjon av den fysiske butikken og nettbutikk

Selv om netthandelen ikke er hovedgrunnen til at mange fysiske butikker går konkurs, vil jeg likevel tro at det er en av de større grunnene til at butikker sliter i dag. Mange foretrekker å sitte hjemme i sofaen å klikke hjem sine nye produkter, spesielt den yngre målgruppen som er komfortabel med den moderne teknologien. De som ikke er oppvokst med en iPhone i hånden vil kanskje foretrekke å komme seg til den fysiske butikken på grunn av gamle handlevaner, og fordi de ønsker å se produktet før et eventuelt kjøp. For at dette fortsatt skal være en mulighet i fremtiden, har jeg troen på at “showrooms” vil bli det neste store. En kombinasjon av den fysiske butikken og nettbutikken. Et “showroom” er en slags levende katalog, slik at kunden kan komme å prøve produktet for å så bestille det der eller i nettbutikken. Dette bidrar til å digitalisere den tradisjonelle butikken. 

 

Hva tenker du? Kommenter gjerne under!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *